wtorek, 17 maja 2016

Złap byka za rogi czyli półżartem o pułapkach językowych

Autor:  Agnieszka Frączek
Wydawnictwo: Literatura
Wiek: 7+
Ocena: 4+



Ta dość cienka książeczka w twardej okładce to zbiór zabawnych wierszyków. Każdy z nich zawiera podchwytliwe słowa i zwroty, trudną odmianę albo zwraca uwagę na nieprawidłowe, a często używane formy. Pod każdym wierszykiem jest krótkie wyjaśnienie, jak się mówić powinno, a jak jest źle. Co więcej, w wierszykach formy prawidłowe zaznaczone są na zielono, a te błędne, celowo użyte dla porównania-na czerwono.
W wierszykach jest wiele ciekawych zwrotów, ja np. dowiedziałam się o nietypowej odmianie imienia Iwo. Choć z reguły wszyscy mówią: idę do Iwa, to jest to forma zła, prawidłowo powinno być: idę do...Iwona! Także często popełniane przez dzieci błędy typu: wyszłem, przyszłem znajdą tu swoje miejsce.
Zbiorek jest naprawdę ciekawy, a zabawna forma wierszy powoduje, że wpadają w ucho, reguła jest łatwa do zapamiętania, a dziecko nie złości się, że znów jakaś nauka! Co mam do zarzucenia książce? Niektóre komentarze pod wierszami są pisane językiem mocno naukowym, niektóre sformułowania rodem z nauki o gramatyce mogą być dla dzieci niezrozumiałe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz